Samoobrona dla kobiet

Dlaczego samoobrona i dlaczego dla kobiet?

Jestem licencjonowanym instruktorem samoobrony. Zawodowo prowadzeniem kursów zajmuje się od 2004 roku. Dosyć wcześnie zdałem sobie sprawę, że samoobrona to nie tylko zbiór technik i umiejętność bicia się, chociażby z tego powodu, że kiedyś może trafić się ktoś silniejszy i co wtedy? W samoobronie zakładam, że mamy do czynienia z większym i silniejszym napastnikiem, często działającym z zaskoczenia, zatem narzędzia jakich należy użyć nie powinny być szablonowe. W ten sposób samoobrona staje się pojęciem dużo szerszym, które zawiera wiele składowych (nie tylko technik fizycznych), a skoro się różnimy, każdy będzie korzystał z tych składowych na swój sposób i adekwatnie do zasobów, którymi dysponuje. Kiedy próbuję odpowiedzieć sobie na pytanie - dlaczego samoobrona dla kobiet? pojawia mi się w głowie scena, której byłem świadkiem; na jednej z sal treningowych, niska, niepozorna i początkująca dziewczyna próbowała wykonać technikę, na dużo większym, cięższym i silniejszym facecie, którą pokazał jej instruktor  - bez szans na sukces. Nie wiem jak bardzo musiałaby być biegła technicznie aby móc stać się wyzwaniem dla tego gościa. To dlatego w sportach walki jest podział na płeć i kategorie wagowe. Ta scena towarzyszyła mi cały czas myśląc o sportach i sztukach walki, podczas robienia kursu instruktorskiego i później, kiedy jako instruktor wciąż szukałem odpowiedzi na pytanie o skuteczność i czym samoobrona jest. Wynikiem tego jest proponowany przeze mnie kurs, który zawiera w sobie także aspekty psychologiczne, dzięki którym łatwiej zrozumieć podłoże agresji skierowanej wobec kobiet.

Czym jest samoobrona
Głównie kojarzona jest z obroną przed napaścią fizyczną. Tym czasem, jest to jedna ze składowych i w zależności od własnych doświadczeń, wcale nie musi być tą najważniejszą. Fakt jest taki, że częściej każdy z nas spotyka się z bierną agresją: plotkami, drwinami, poniżaniem, kłamstwami i wykorzystywaniem, niezależnie od miejsca: w pracy, szkole czy w domu. Każdego dnia jesteśmy narażeni na przemoc psychiczną. Jednak to najczęściej lęk przed przemocą fizyczną przyczynia się do podjęcia decyzji o zapisaniu się na kurs samoobrony.

A co jeszcze składa się na samoobronę? np. zapobieganie. Jak to działa? np. wyjeżdżając z domu na wakacje zakręcasz zawór wodny... tak na wszelki wypadek... Niektórzy montują czujniki dymu, zapobiegając pożarom itp. W samoobronie także istnieją strategie zapobiegania, jednak różnią się od tych wypisywanych w kolorowej prasie kobiecej typu "nie wychodź z domu po zmroku". Oczywiście pewne nawyki są ważne, ale nie chodzi o zapamiętanie wszystkich istniejących przestróg tego świata. Najważniejsza jesteś TY, a działania zapobiegawcze mają dotyczyć Ciebie i Twoich obaw.

Każdy kurs składa się z:

Treningu samoobrony fizycznej, na którym poznasz proste techniki, uwzględniające podstawowe ciosy i sposoby oswobadzania się, a także walkę w parterze (na ziemi). Techniki mają stworzyć warunki do zwiększenia dystansu, przewagi i ucieczki. Są to wyselekcjonowane techniki, które będziemy dostosowywać do Twoich możliwości. Dzięki treningowi wzmocnisz swoje ciało i poprawisz koordynację.

Warsztatów, podczas których doświadczysz przede wszystkim siebie. Oswoisz się ze strachem, który jak się okazuje jest świetnym pomocnikiem. Okiełznasz wstyd, który skutecznie uniemożliwia obronę i podejmowanie działań (także tych nie związanych z samoobroną 😉 ). To właśnie podczas warsztatów, sprawdzisz czym są i do czego służą granice oraz jak działa mowa ciała. Na warsztatach ćwiczone są umiejętności samoobrony, które skutecznie mogą zniechęcić napastnika do kontynuowania napadu bez użycia technik obrony fizycznej. Poznasz sposoby działań i cele poszczególnych napastników. Przeanalizujemy różne sytuacje zagrożenia i dopasujemy do nich odpowiednie środki obronne i zabezpieczające.

Symulacji, za pomocą których będziesz mogła wyładować się na instruktorze ubranym w ochraniacze, za wszystkie męczarnie jakich doświadczysz na treningu 😀 Symulacje pojawiają się w ostatniej fazie kursu. Służą do zespolenia w całość nabytych umiejętności. Symulacje są każdorazowo analizowane, dlatego na bieżąco dowiesz się, co masz opanowane, a co jest do poprawki.

Jeśli pojawia Ci się wątpliwość "czy dasz radę", mogę Ci zagwarantować, że średnio 80% uczestniczek każdego dotychczasowego kursu myślało podobnie i wiesz co?  dały radę 🙂

Informacje dodatkowe
Warto przyjść na zajęcia trochę wcześniej, abyś mogła się przebrać. Najwygodniej Ci będzie ćwiczyć w luźnym stroju sportowym (długie spodnie dresowe, lekkie buty, T-shirt). Weź ze sobą wodę. Jeśli już miałaś kontakt ze sportami, sztukami, lub systemami walki i masz ochraniacze, rękawice itp. śmiało możesz z nich korzystać, jeśli nie masz to nic nie szkodzi.


Sprawdź dostępne terminy w zakładce
Harmonogram i zapisy